Tuesday, March 10, 2009

Isu GBK di sekolah....

PENTING BANGET..
Hehe.. salam 2all.. saya dapat banyak maklumat ramai yang masuk blog ini untuk lihat perkembangan saya.. sebenarnya semua itu boleh tuanpuan lihat di blog utama saya di www.pusaka01.com.. sila ke sana deh... blog ini cuma blog sampingan ya.. tqsm

Cerita Satu Malaysia
Saya sekeluarga, rakan dan En. Wong serta 2 orang anaknya

Bercerita tentang Satu Malaysia, sebenarnya saya selalu cakap dengan pelajar tentang perlu ada hubungan dan berbaik sangka dengan kaum lain. Cuti sekolah baru-baru ini saya sekeluarga dan dua orang lagi rakan dari Trengganu telah melawat kawan lama saya yang bernama En. Wong Weng Soon. Kami tidor di rumahnya semalam kerana beliau tidak benarkan kami menginap di hotel. Bagaimanapun tidur di rumahnya bagaikan lebih selesa daripada tidor di Hotel 5 bintang. Beliau adalah rakan baik saya sejak 1983 semasa beliau mula menjadi guru di SM Tinggi Kajang. Ketika itu saya menjadi warden asrama di sana. Kami sangat rapat hingga menjadi isu pada setengah guru. Bagi saya tidak semestinya beliau bukan dari golongan Melayu saya tak perlu rapat dengan dia begitu sekali. Kami terlalu rapat sehinggakan pernah saya tidur di rumahnya di Penang semasa ibu dan bapanya masih ada selama satu minggu. Saya ketika itu menjadi pelukis jalanan di depan Komtar di Penang. Beliau sebagai pembantu saya membeli barang keperluan seperti colour, brush, tiles dsb. Pernah kami makan roti canai berkongsi satu pinggan kerana kekeringan duit hehe.. puasa bersama.. kecuali dia tidak sahur dan hisap rokok di siang hari tetapi tidak makan dan minum.. kelakar bila difikirkan semula. Kini dia seorang enterpreneur yang berjaya.. telah berhenti menjadi cikgu kerana kekeciwaan.. yang menariknya beliau telah diambil tindakan kerana membantu pelajar Melayu dalam peperiksaan SPM.. ya.. semua pelajar adalah Melayu.. beliau kesian kerana mereka tidak dapat menjawab peperiksaan matematik.. akhirnya keputusan kesemua pelajar dalam kelas itu (yang dijaganya) mendapat kelulusan yang memeranjatkan sekolah. Kementerian telah mengambil tindakan yang sepatutnya dan dia sangat keciwa.. nanti saya cerita lagi .. cerita bagaimana dia membimbing pelajar saya dengan memberi tusyen matematik percuma .. tetapi ada guru melayu yang membantah tunggu ya..


4 Mei 2010

Nasib Kita Berbeza

Ada di kalangan guru bimbingan dan kaunseling (GBK) yang amat bertuah mendapat pentadbir yang memahami dan menyokong apa sahaja yang mereka lakukan. Ada juga dalam kalangan kita yang bertungkus lumus bekerja bagaikan tiada masa untuk diri mereka tetapi masih lagi tidak mendapat pengiktirafan daripada pentadbir. Ada juga antara kita yang tidak membuat apa-apapun tetapi kerana kepakaran mereka dalam PR menyebabkan mereka ini disukai oleh pihak pentadbir. Ada juga di antara kita yang memang berkesan dalam apa jua tindakan tetapi sentiasa dipandang sepi oleh pihak pentadbir hinggakan mereka yang tergolong dalam golongan ini bagaikan ditelan mati emak diluah mati bapa. Mereka serba salah jika membuat sesuatu, sekolah akan ok tetapi masih juga diperkatakan dengan berbagai tohmahan oleh orang yang digelar pentadbir, jika tidak dilakukan sesuatu maka sekolah dan pelajar akan menjadi teruk tetapi puas hati kerana memang kena pada kehendak pentadbir.

Saya pernah melihat gelagat-gelagat di atas dan sehingga sekarang ianya menjadi satu trend yang tidak boleh hendak diterangkan. Satu fenomena yang semulajadi berteraskan kita manusia yang tidak sama. Kepada anda yang bekerja bertungkus lumus dan tidak mendapat apa yang patut anda dapat dari pihak pentadbir saya amat merasainya dan berdukacita atas apa yang anda rasa. Sememagnya perkara yang sama telah pernah saya alami. Persekitaran sekolah yang mempunyai bilangan pelajar yang Cuma 400 orang dan ada pula yang mempunyai pelajar seramai 2000 orang. Ini juga satu jurang yang besar dan memberi kesan yang besar juga kepada GBK dalam melaksanakan tugas mereka di sekolah. Ada GBK yang saya kenal hinggar menjadi tidak stabil dan menjadi sangat teruk angkara pihak pentadbir. Ada juga GBK yang telah menjalani rawatan jantung kerana keadaan sedemikian berlaku kepada mereka.

Beruntunglah GBK yang mempunyai PR yang baik dan pandai berbahasa tetapi tidak membuat apa-apa di sekolah tetapi mendapat tempat di hati para pentadbir mereka. Saya pernah jumpa orang seperti ini. Bilik kosong, berkunci dan berdebu kerja mereka Cuma menemankan Pengetua pergi ke sana ke sini kerana keakraban mereka. Cakap mereka besar seolah mereka lakukan segalanya di sekolah sedangkan pelajar mereka terbiar. Jenis GBK seperti ini pun ada. Satu dokumentasipun tiada tetapi mereka sentiasa selamat bernaung di bawah duli yang maha mulia tuan pengetua mereka. Yang menjadi lebih teruk lagi sekiranya mereka ini berdua atau bertiga di sekolah maka rakan mereka yang lain itulah yang kena suruh lakukan kerja itu dan ini hinggakan berlaku rasa tidak puas hati di antara mereka.

Beruntung kini anda semua mempunyai dua orang atau lebih GBK dalam satu sekolah. Ada juga yang sehingga mempunyai 5 orang GBK dalam satu sekolah. Permasalahan lain pula timbul dalam melakukan tugasan kerana sikap tiap orang yang tidak sama. Permasalahan sikap dan rasa iri hati terhadap satu dengan yang lain telah mengeruhkan suasana bekerja. GBK yang ramai dalam satu sekolah tetapi tidak mempunyai visi yang sama dalam mengemudi dan mencorakkan pelajar akan berakhir dengan permasalahan besar.

Lebih menyakitkan lagi apabila semua warga sekolah tidak menyetujui apa yang GBK lakukan. Tuduhan-tuduhan seperti GBK tak buat kerja, duduk dalam bilik sahaja, bersembang saja dengan pelajar, memberi muka sangat dengan pelajar dan yang lebih teruk GBK makan gaji buta!!! Wahai warga GBK semua... bangunlah lakukanlah sesuatu yang berbeza. Bertukarlah cara kerja kita. Tunjukkan kepada semua bahawa GBK mampu memberi impak yang besar dalam menyelesaikan permasalahan disiplin dan akademik sekolah. Jadikanlah situasi di mana jika tiada GBK di sekolah maka pihak pentadbir akan gelisah bukannya ada atau tiadanya GBK tidak member makna pada mereka.

Alangkah bagusnya jika guru disiplin pun membuat bimbingan dengan pelajar bermasalah. Alangkah bagusnya jika program kita ramai guru yang mengikut dan mengambil bahagian sama dalam menjalankan pengisian program. Alangkah baiknya ramai guru yang memantau pelajar yang telah melalui program dengan kita. Alangkah bagusnya sekiranya guru matematik mampu membuat kemahiran belajar. Alangkah baiknya jika guru disiplin boleh jalankan kursus kepada pelajar kita. Alangkah seronoknya jika kita ada team kerja yang kuat dan semuanya kita lakukan bersama. Alangkah baiknya jika apa yang kita lakukan difahami dan di sokong oleh rakan rakan kita di sekolah. BERDASARKAN KEPADA PENGALAMAN yang telah saya sendiri lalui PRODIGY mampu merubah suasana kerja seorang GBK. Buat masa terdekat saya akan membuat kursus PRODIGY kepada peserta kursus yang terdiri daripada GBK, guru disiplin, guru-guru, pelajar dan ibubapa serentak. Hasilnya??? Ini yang saya sangat-sangat nantikan. Kita sama-sama nantikan apabila ianya telah dijalankan kelak. Saya kan laporkan dari masa ke semasa. Apa yang pasti saya nak buktikan kerja akan menjadi lebih baik selepas semua personel yang disebutkan di atas melalui bersama modul ini... Saya yakin!


23 April 2010, Jumaat
Assalamualaikum salam muhibah.. mohon maaf terlalu lama blog ini terbiar... terlalu banyak yang hendak diuruskan... terlalu banyak blog, fb, produk dll... apapun saya cuba untuk aktifkan kembali terutama kisah penglaman menjadi guru bimbingan dan kaunseling sekolah. Sebelum itu kalau anda melihat video kursus yang saya jalankan untuk pelajar SMK Sultan Ismail Kemaman di bawah ini kursus tersebut dijalankan pada tahun lepas untuk pelajar yang akan menghadapi peperiksaan SPM. Kumpulan pelajar dibawa untuk menjadikan mereka straight As. Alhamdulilah 8 orang daripada mereka mendapat Straights As, 7 orang mendapat 7A dan 1B. Cemerlang bukan? Sebelum ini tiada straight As dan tahun sebelumnya hanya 2 orang straight As... itulah fakta... Maka perjuangan mesti diteruskan...


ikan duyung yang dihantar sila lihat sendiri

video
inilah video ikan duyung yang dihantar oleh Pak Lah yang diambil sendiri oleh kawannya yang ketika itu sedang memancing.... apa kaitannya dengan kaunseling ya??? hmmm... fikirkan sendiri...

Ismailians... a true shaker...

Baru-baru ini saya mengendalikan kursus untuk pelajar `five star' yang dijangkakan untuk mendapat straight A's... kenangan yang indah bersama mereka... anak-anak yang bijak... untung ibu bapa mereka mendapat anak yang macam ni... di tempat yang indah juga... tepi laut yang sangat cantik... rasanya nak bawa pelajar upsi ke sana tapi apakan daya... terlalu jauh... kepada anak-anak Ismailians, video di bawah mengimbau kenangan bersama kalian... saya doakan dari jauh moga anda berjaya dalam apa yang anda lakukan... go shaker go... uilove...

video

video

Saturday, February 28, 2009

Kenangan Retro




    Bersama ini diperlihatkan aktiviti saya semasa zaman muda-muda dulu... Gambar ini di ambil daripada http://zuraidaharahman.blogspot.com... rupanya prof madya hajah Zuraidah masih simpan gambar saya yang ermm ni... di  atas, gambar Prof Madya Hajah sedang bergambar dengan poster yang saya lukis untuk IAB dan di bawah  pula Pengarah IAB sedang merasmikan poster tersebut...
Gambar-gambar  ini semasa dalam kelas semasa saya sendang berkursus di IAB Genting Highlands selama 3 bulan semuanya tentang Pembimbing Rakan Sebaya yang dikendallikan oleh mama PRS iaitu Prof Madya Hajah Zuraidah Abd Rahman.  Layanlah gambar-gambar yang ada... Erm.. amacam??? masih samakah aku???


Saturday, January 3, 2009

Hobi Baru Saya...


Sejak 3 bulan yang lalu... tiba-tiba sahaja perubahan berlaku pada diri saya... Lebih tenang dengan suasana begini. Agaknya faktor umur membawa kepada perubahan itu. Saya langsung tak pernah nak minat dengan aktiviti ini dulu. Tapi entahlah dengan kuasa Allah telah merubah segalanya. Aktiviti ini dilakukan di sebelah rumah saya. Inilah akibat berbakti dengan tanah. Tak sangka kan? Dulu-dulu saya tanam apa bendapun susah nak hidup hehe... Tengokla tu... sawi, kangkong, kacang botol, rozalle, pisang, kedondong, cherry, bayam, kacang bende, petola... dan banyak lagi...