Wednesday, May 21, 2008

Soalan Lazim (FAQ)

1 Jun 2008
SEJAK MULA MENGGUNAKAN MODUL INI?
Sejak tahun 1985 dan ianya terus berkembang hingga dapat menghasilkan modul sendiri seperti Agape Love, Subconscious, Kemahiran Belajar 5 Domain, PAC (adaptasi dari teori ), Creative Thinking, Inteam dan beberapa yang lain.
BAGAIMANA MODUL DIBENTUK?
Daripada pengalaman yang panjang dan cubajaya serta pengubahsuaian. Setelah beberapa kali dilakukan dan dilihat hasilnya hampir sama. Kini ianya sedang diuji keberkesanannya dengan membuat kajian secara ilmiah.
ADAKAH SEMUA MODUL INI CIPTAAN SENDIRI?
Tidak. Setengahnya adalah modul yang kita sendiri tidak tahu siapa yang menciptanya. Ianya adalah hak masyarakat dan umum. Tetapi saya telah gabungjalinkan modul-modul ini hinggakan perjalanan kursus menjadi cantik dan teratur.
BAGAIMANA TERCETUS ILHAM INI?
Suatu masa saya telah dilanda `kesukaran' dan saya rasakan perlu modul ini dipindahmilikkan kepada seseorang sebelum sesuatu berlaku atau ianya akan berkubur begitu sahaja. Setelah usaha saya `memindahmilikkan' kepada seseorang ada rakan pensyarah menyarankan ianya dijadikan produk. Saya mengambil cadangannya dengan memasuki pertandingan inovasi di universiti. Di situlah bermula segalanya.
BERAPAKAH MODAL KESELURUHAN UNTUK MENGHASILKAN MODUL INI?
Sebenarnya semasa modul ini dipilih untuk memasuki pertandingan di Geneva ianya telah siap sepenuhnya tanpa mendapat mana-mana geran penyelidikan. Saya telah menyiapkan dengan modal sendiri. Berapa? Tidak terkira, ini termasuklah sekiranya dikira tentang penulisan modul, dokumentasi, carta-carta, buletin, video dan mp3 editing, rakaman video, pengendalian kursus dan sebagainya adalah semuanya dilakukan sendiri. Akhirnya pihak universiti mebantu mewujudkan bantuan dana bagi menaiktaraf produk ini. Produk ini terhasil dan dikembangkan dengan dana yang didapati dari penjualan modul-modul yang berbentuk cd dan perkhidmatan pengedalian kursus.
BERAPA LAMAKAH LATIHAN YANG DIPERLUKAN?
Untuk mendapatkan latihan lengkap seseorang itu perlu mengikuti dan melalui sendiri pengalaman kursus selama 3 hari 2 malam. Untuk memantapkan latihan peserta perlu melalui latihan t.o.t selama 3 hari 2 malam lagi. Adalah lebih berkesan sekiranya pemantauan berterusan dilakukan untuk menentukan peserta benar-benar mantap.
APAKAH ELEMEN YANG DITERAPKAN DALAM MODUL INI?
Elemen Kognitif, Afektif, Psikomotor, Audio dan Visual. Kelima-lima elemen ini akan menggerakkan satu elemen yang akan mencetuskan pengalaman `aha'. Kesemuanya akan diajar termasuklah bagaimana hendak menghasilkan video clip dan mp3 bagi menyokong memberi impak yang besar dalam kursus. Lagu tema keluarga, ibubapa, sahabat, tanggungjawab, negara, dunia, keagamaan dan apa saja yang kita ingini boleh dihasilkan dengan mudah. Peserta kursus akan dapat merasai kesemua elemen ini melihat, mendengar, merasai, pengalamian, menjiwai serta pentakulan tentang sesuatu isu.
ADAKAH ANDA TELAH BERPUASHATI DENGAN LATIHAN YANG DILAKUKAN?
Tidak. Masih banyak ruang yang boleh diperbaiki. Latihan yang diberikan kepada pelajar mencakupi 70% secara maksima. Itupun sekiranya pelajar mengikuti 6 hari 5 malam latihan secara marathon.
APAKAH IMPIAN ANDA?
Saya impikan peranan kaunselor disanjungi dan dikagumi oleh semua orang. Mungkin mustahil tetapi tidak salah kalau kita menuju kearah itu. Impian untuk melihat kaunselor melakukan sendiri pengendalian program tanpa menggunakan konsultan luar. Ini adalah kerana pelajar yang menjalani kursus adalah pelajar kita sendiri dan ia amat mudah untuk membuat kerja-kerja follow up sekiranya kita sendiri yang lakukan program tersebut.
MODUL INI UNTUK SIAPA?
Sesiapa sahaja boleh memilikinya. Tidak semestinya kaunselor pelajar. Trainers yang memberi latihan kemanusiaan kepada masyarakat juga boleh memilikinya. Malahan guru matapelajaran lain seperti Bahasa Melayu, Bahasa Inggeri, Matematik, Sains juga sekiranya memiliki modul ini akan menjadikan mereka lebih kreatif dalam menjalankan program subjek mereka. Mereka akan mendapati pelajar akan lebih berminat sekiranya mereka mempunyi skill ini.
APA ISTIMEWANYA MODUL INI?
Setelah saya menggunakannya berkali-kali saya dapati gabungan modul yang ada dapat memberi impak yang besar terhadap banyak tema dan sasaran yang berbeza. Contohnya ia amat sesuai untuk parenting, team building, kepemimpinan, pelajar bermasalah, prs, theraputic community, guru penyayang, JKKK, motivasi, pelajar sederhana, pelajar cemerlang dan banyak lagi. Sudah pasti ada rahsia tertentu untuk mencapainya yang perlu dipelajari. Kesemuanya ini sedang dalam kajian yang berterusan.
PENGLIBATAN DALAM RESEARCH?
1. Kajian Keberkesanan Kos Bimbingan dan Kaunseling.
2. Kajian Keberkesanan Kemahiran Belajar 5 Domain.
3. Kajian Fenomena Tingkah Laku Langsang di Kalangan Remaja Sekolah:
Langkah Pencegahan dan Rawatan.
4. Model Praktikum Kaunseling di Universiti Pendidikan Sultan Idris dan di
Universiti Semarang. Satu Kajian Perbandingan Berdasarkan Konsepsi dan Pelaksanaan.
5. Membangunkan Produk Pusaka 01 dan kajian-kajian tentang modul ini sedang dan akan
dilakukan.
REKOD PENCAPAIAN?
... akan disambung...

Apakah Kesan Pusaka01 Kepada Peserta Kursus?

Peserta kursus adalah terdiri daripada pelajar DPLI yang datang daripada latarbelakang yang berbeza. Mereka telah mengikuti kursus DPLI Kaunseling selama dua semester sebelum ditempatkan di sekolah sebagai pembantu kaunselor. Ada di antara mereka pernah menjadi konsultant, jurulatih PLKN dan juga sebagai pegawai Human Resorce di syarikat swasta. Dengar sendiri apa pandangan mereka terhadap kesan daripada kursus ini. Klik video di bawah. Yang pasti sesiapa yang membawa modul ini akan mendapat komen yang serupa. Bukan kerana saya yang mengendalikannya. Cubalah.

video di bawah adalah hasil kursus yang dijalankan oleh Siti Mariani di Sarawak. Beliau mengendalikan kursus ini seorang diri 3 hari 2 malam dengan menggunakan modul Pusaka01. Sasaran pelajar adalah kategori pelajar `high risked'. Dengar apa kata mereka...

video di bawah adalah janji pelajar kaunseling yang menjalani kursus tot (melatih jurulatih dengan modul Pusaka01). Mereka telah mengikuti kursus Fasa 1 dan ini adalah kursus Fasa 2 dalam berbentuk tot. Kursus ini adalah tot yang pertama. Gambaran di bawah ialah pelajar berjanji untuk menjadi kaunselor yang berkesan dan membantu pelajar serta menjaga amanah pusaka01 dan minta halal ilmu. Semangat mereka begitu berkobar-kobar. Saya percaya mereka menjadi kaunselor yang baik sekarang.

Kongsi Pengalaman

Semasa membuat research di Bandong Indonesia, saya ada melawat sekolah di sana untuk melihat sendiri bilik kaunseling. Dalam pemikiran saya bagaimanakah rupanya bilik kaunseling di sana agaknya. Klik video di bawah untuk melihat suasana dan setting bilik mereka. Maaf penggambaran diambil melalu digital camera.

Video di bawah juga dalam bilik kaunseling di sekolah yang lain. Ada terdapat dua meja di mana satu daripadanya adalah milik guru kokurikulum. Saksikan.

Video berikutnya pula adalah gambaran perjalanan di dalam kampus Universiti Pendidikan Indonesia, Bandong. Mungkin sekarang sudah bertambah baik diharapkan. Sila layarinya. Diharap ketiga-tiga video di atas mampu membuatkan kita rasa bersyukur...

Video di bawah pula pandangan dari hotel saya sewaktu hendak masuk waktu maghrib. Syahdunya... suara orang mengaji berselang seli dari satu surau ke satu surau yang lain. Begitu juga apabila mereka melaungkan azan. Saya kira ada lebih 15 surau berdekatan hotel saya... sayu sayu...

video di bawah masa azan subuh... huhuhu dengarkanlah...

video di bawah pula semasa terbit fajar di Bandong... macam panggilan pulau ...